DZIEŃ POCZTY – propozycje aktywności w szkole i w domu

Dzień Poczty Polskiej i Listonosza przypada 18 października, natomiast Światowy Dzień Poczty i Znaczka Pocztowego – 9 października. To świetna okazja, żeby zorganizować w szkole lub przedszkolu zajęcia tematyczne. Dziś już rzadko wysyłamy listy i stoimy w kolejkach na poczcie. Paczki wysyłamy za pośrednictwem kuriera, a do opłat służą nam przelewy internetowe. Listonosze już nie chodzą w swoich granatowych strojach i czapce. Właściwie to niczym się nie wyróżniają. Warto więc pobawić się trochę z dziećmi i pokazać im jak to było kilka lat wstecz 🙂

Dzień Poczty – pomysły plastyczne/techniczne

Skrzynka na listy

Chyba takim MUST HAVE przy okazji obchodów święta Poczty Polskiej jest wykonanie czerwonej skrzynki na listy. Nie trzeba jej wyrzucać po tygodniu, a nawet zachęcam, by tego nie robić 🙂 Można zaproponować dzieciom cykliczne pisanie listów do siebie nawzajem, mogą również napisać list do rodziców, a wychowawca podczas zebrania rozda je adresatom. Takiej skrzynki można użyć też jako skrzynka na wnioski i propozycje – raz w tygodniu nauczyciel wyjmuje karteczki i odczytuje propozycje uczniów, a następnie wspólnie zastanawiają się co z tym zrobić. Skrzynka pocztowa będzie dobra również do wykorzystania podczas ewaluacji. W ten sposób nauczyciel może otrzymać informację zwrotną po przeprowadzonych zajęciach.

Origami

Zamiast tradycyjnych kolorowanek zaproponujmy dzieciom aktywność paluszkową. Metodą origami stwórzmy koperty na listy. Odsyłam Was do filmiku instruktażowego Autorzy fajnie pokazali jak zrobić taką kopertę.

Znaczek pocztowy

Pobawmy się kreatywnie! Zaprojektujmy z dziećmi znaczki pocztowe. Nie muszą być prostokątne. Niech mają dowolny kształt. Użyjcie nożyczek, którymi możecie zrobić fantazyjne brzegi. A może zaprojektujecie znaczki na komputerach? 😉 Tematyką znaczka może być miejscowość, w której mieszkacie, herb rodzinny lub portret dziecka.

Laurki

Laurki dla pracowników poczty będą miłym gestem. Możecie je wręczyć podczas wizyty w Urzędzie Pocztowym w Waszej Miejscowości.

Dzień Poczty – matematyka

Tak naprawdę matematykę można w przeróżny sposób zastosować przy każdym omawianym na lekcji temacie. Wymienię kilka aktywności dla różnych grup wiekowych, a te pomysły możecie dowolnie modyfikować dopasowując do tego, czym się aktualnie zajmujecie.

  1. Zabawy kształtami – dopasowanie znaczka do koperty – na kopercie rysujemy kontur znaczka, który należy przykleić + rozdajemy znaczki w różnych kształtach
  2. Zabawy kolorami – dopasować kolor koperty do koloru skrzynki pocztowej/koloru torby listonosza, etc.
  3. Sortowanie paczek – dla młodszych dzieci duża/mała ciężka/lekka, a dla dzieci starszych możemy przynieść wagę i pobawić się w zamianę jednostek, układać paczki od najcięższej do najlżejszej
  4. Zadania tekstowe z zegarem
  5. Obliczenia pieniężne
  6. Dodawanie – ile listów doręczył listonosz?
  7. Zapisywanie dat, porządkowanie chronologiczne
  8. Kolejność dni tygodnia i miesięcy
  9. Obliczenia kalendarzowe
  10. Odczytywanie i zapis liczb w systemie rzymskim od I – XII
  11. Porównywanie zbiorów, np. w którym worku jest więcej listów?

Dzień Poczty – czytanie, pisanie

Nikogo nie zdziwi, jeśli napiszę tutaj, że dobre jest wykorzystanie święta Poczty Polskiej do pisania listów. Jak to zrobić, żeby nie sprowadzało się tylko do wymiany listów między uczniami lub (o zgrozo!) napisania takiego listu w zeszycie? Słyszeliście o Marzycielskiej Poczcie? Jest to inicjatywa, która umożliwia kontakt z dziećmi z całego kraju. Dodajmy, że są to chore dzieci, a więc okazja do rozmowy z dziećmi na ważne tematy.

Możemy ćwiczyć pisanie nie tylko listów. W okresie wakacyjnym częstą praktyką jest wysyłanie pocztówek z pozdrowieniami. Popracujmy z uczniami nad taką właśnie formą. Super będzie, jeśli pocztówkę najpierw sami zaprojektują! Możecie wysłać widokówki do innej szkoły i nawiązać współpracę. Z otrzymanych pocztówek możemy stworzyć mapę Polski – możemy w ten sposób uczyć krain geograficznych, nazw województw, obliczać odległości między miastami.

Kolejną formą wypowiedzi, którą możemy poćwiczyć z dziećmi przy okazji Dnia Poczty jest opis. Wystarczy pokazać zdjęcie listonosza, a zadaniem będzie opisanie jego wyglądu. Przy okazji poćwiczmy części zdania.

Kolejna aktywność to adresowanie koperty. W tym temacie możemy powtarzać nie tylko to kim jest nadawca i adresat, ale także zastosowanie dużej litery oraz skróty.

Z młodszymi dziećmi pobawmy się w historyjki obrazkowe, czyli ustne opowiadania. W ten sposób dzieci mogą dowiedzieć się jak wygląda droga listu od nadawcy do adresata.

Podam Wam teraz tytuły utworów, które możecie wykorzystać w tym temacie:

  • „O Grzesiu Kłamczuchu i jego cioci” J. Tuwim
  • „List” H. Szayerowej – o adresowaniu koperty
  • „Na poczcie” M. Brykczyński – o tym, co można załatwić na poczcie

Dzień Poczty – atrakcje

Nie musicie odwiedzać Urzędu Pocztowego, choć z pewnością dla wielu dzieci byłby to hit. Możecie zaprosić do klasy listonosza, który opowie trochę o historii poczty, o swojej pracy i zabawnych sytuacjach. Jako uczennica zawsze lubiłam spotkania z ciekawymi gośćmi. Informacje przez nich przekazywane były łatwiej przyswajane.

Jeśli zdecydujecie się na wycieczkę na pocztę to w miarę możliwości niech każde dziecko samo kupi znaczek i wrzuci swój list do skrzynki. A Wy, drodzy nauczyciele i rodzice, nie zapomnijcie uwiecznić tego momentu na fotografii. Być może za kilkadziesiąt lat to będzie niespotykany widok.

Dodatkowo…

  • „Listonosz Pat” – bajkę/film możecie wykorzystać aby posłuchać piosenki lub stworzyć opis listonosza
  • scenki dramowe – w grupach dzieci ustalają kto jest nadawcą, kto odbiorcą i co sobie przekazują. Zadaniem klasy jest rozszyfrowanie komunikatu
  • filatelistyka – może któreś z dzieci lub rodziców (a może nauczycieli) posiada klaser ze znaczkami i zechce przynieść go do szkoły i powiedzieć o swoim hobby?
  • poznajcie historię znaczka pocztowego
  • czy wiecie jaki jest symbol Poczty Polskiej?
  • jak w przeszłości przekazywano sobie wiadomości?
  • warto zrobić burzę mózgów na temat wysyłania listów w tradycyjny sposób, kurierów i poczty e-mail – omówić sposób w jaki to ewoluowało i spróbować przewidzieć jak komunikacja pisemna na odległość będzie się odbywać za kilka lat
  • na zakończenie zajęć sprawdzą się zagadki, aby utrwalić zdobyte informacje

Daj znać w komentarzu czy podoba Ci się taka forma opisu aktywności dla dzieci i czy chcesz więcej 🙂 A jeśli wykorzystasz jakieś ćwiczenie w ramach zajęć – prześlij zdjęcie wraz z linkiem do Waszej strony inetrnetowej, bloga, fp (jeśli posiadacie). Z chęcią opublikuję je na blogu.